Feb 8, 2014

Mind Set Power !

Assalamualaikum ;)
disebabkan aku ni pakar mengushar dan menta'rifkan sifat seseorang
*perasan --' btw ushar without nafs ok !
so aku nak ceritakan pasal mind set someone ni :)
dah lama sebenarnye aku perasan 
someone yang sangat sangat positif and strong ,i think ;P
which is my own mother , umi :)

Dari dulu ,sepanjang aku membesar 
aku tak pernah nampak umi pergi klinik or hospital .
*selain atas sebab beranak .kes beranak kes wajib ke hospital ya tuan2 puan2 :P
bukannya sebab umi tak pernah sakit ke apa 
tapi apa yang aku perasan ,
umi tak pernah tunjuk rasa sakit tu walaupun sakit .
walaupun umi sakit tapi umi set mind dye untuk tak rasa sakit tu .
Even umi sakit gigi pun umi mkan ubat biasa je .
*ape yang aku pernah nampak lah :)

Ade satu hari ni ,aku pernah demam .
tapi umi tak bawa aku pergi klinik pun .
umi suruh makan panadol je .
padahal rasa macam teruk sangat je waktu tu ,bese laah budak kecik .sakit sikit pun rasa sakit sangat :P
waktu tu memang rasa sedih la kan sebab rasa macam tak dihiraukan .
sakit pun tak bawa klinik .
tapi bila dah makin dewasa ni ,fikiran pun makin matang, inshaallah .
baru aku faham .umi nak ajar aku untuk tak fikir pasal sakit yang kita rasa tu, kot ,hee .

selepas itu dan seterusnya ,bila aku rasa sakit aku akan cuba mind set aku .
"takde ape-ape pun ,cuma terhiris je tu .kalau basuh ,elok lah nanti. tak sakit pun ."
pedih tu memang lah pedih .
sebab tu lah kita jangan duk pikiq sangat kat luka tu .biar je dia .
( tapi pastikan darah dah berhenti lah ea :) )
Kalau kita pening kepala sangat ,kita cuba lah bangun dan ambil wudhu' ke .basahkan rambut ke .mandi ke.cuba banyakkan pergerakan supaya kita tak kecundang dengan rasa sakit tu :)
yang paling mujarab untuk semua penyakit ,cubalah baca al-qura'n .
inshaallah ,kurang sakitnya .
bukan kurang sakit je ,kita boleh dapat pahala ,tenangkan hati ,kuatkan hati .macam macam lah lagi :)

bila kita set mind kita tak sakit ,inshaallah rasa sakit tu kurang :)
sebab bila kita fikir pasal sakit tu ,otak kita akan terus menghantar arahan ke urat sakit supaya rasa sakit .
tapi bila kita tak hantar sebarang informasi kat otak ,maka otak kita tak akan arahkan urat sakit untuk timbulkan rasa sakit tu kan :)

wallahua'lam .